Itálie - Cestopisy

Výlet do Říma v říjnu 2008

3-denní poznávací zájezd do Říma.

Tak už jsem zpět doma a mohu se podělit o velkou zkušennost a zážitky z 3- denního poznávacího zájezdu do Říma. Jelikož i já na těchto stránkách hledala informace a pomohlo mi vše, co jsem tu našla, chtěla bych i já poradit ostatním cestovatelům, co se do Říma chystají. Moje vyprávění Vám možná přijde hodně negativní, ale účelem není chválit v x větách památky Říma, které jsou samozřejmě ojedinělé a hezké, ale spíše se chci zaměřit na ty negativní a nemilé věci, které mohou cestovatelé zaskočit a na které je nutné se připravit.

Na začátek chci říci, že to chce trpělivost. Když začnu hezky od začátku, let na letiště Fuimincino trval hodinu a třicet minut, což bylo fajn. Zavazadla jsem dostali hned při výstupu z letadla, tak že jsme neztráceli zbytečně čas. Z letiště je nutné najít vlakové nádraží - tedy spíše nástupiště. Jede se po eskalátorech docela dlouhou chodbou až k vlakům. Nástupiště jsou tu celkem tři - vlak do centra Říma na nádraží Termini se jmenuje Leonardo Express. Nečekejte žádné „pendolino“, všechny vlaky jsou pografitované, z venku nepůsobí příliš vábně. Před vstupem do vlaku je nutné štípnout lístek - my to nevěděli a tak jsme vlastně jeli načerno. Jsou to takové malé oranžové krabičky, podobné, jako u nás v tramvajích. Na nádraží Termini je to 35minut, tam vlak končí a vrací se zpět s novými cestovali na letiště. Z domova jsem měla informace o několikadenních jízdenkách, rozhodli jsme se, že využijeme 3- denní jízdenku za cca 11 EUR. Za tuto informaci moc děkuji, protože od místních se opravdu žádné rady nedočkáte. V nejbližší trafice jsme pořídili lístky a šli hledat tramvaj. Ještě k těm vícedenním lístkům. Jste na omylu, pokud si myslíte, že lístek začne platit v hodinu, kdy si ho pořídíte. Lístek má vždy platnost od rána 6:00 a jeho platnost končí zase v 6:00 ráno. Před nádražím popojížděla těžká technika a vytrhávala tramvajové koleje, marně jsme hledali mapku či informace o odklonění. Když jsme našli konečně zastávku a stojíme si to na ostrůvku, vidíme přijíždějíci tramvaj. Ta ovšem kolem nás projela takovou rychlostí, že jsme tedy opravdu naskočit nestihli. Jela druhá a udělala totéž, to už mi úsměv z tváře zmizel taky. Pak si to na ostrůvek přihasil nějaký Ital, mávnul na přijíždějící tramvaj a ona jednoduše zastavila. Prostě jiné zvyky… Na hlavní ceduli na zastávce jsem se dočetla, že budeme vystupovat 4 zastávku, bylo mi to trošku divné, protože majitelka našeho ubytování mi psala, že to bude cca 10 minut jízdy. Nicméně jsme čtvrtou zastávku opravdu vystoupili a tam jsem pochopitelně zjistila, že to nebude to pravé. Oni mají u každé hlavní zastávky ještě několik podzastávek, jako kdyby jste jeli v Praze tramvají a zastávky se jmenovali můstek (začátek), můstek (hlavní), můstek (konečná). Nikde nehledejte jízdní řády, ty na zastávkách nenajdete. Taktéž tam nenajdete názvy a počty podzastávek. Nám turistům se tedy dost špatně orientuje - pokud nesledujete při jízdě jednotlivé zastávky, tak nemáte ponětí, kde se nalézáte. Navíc, tramvaje i autobusy zastavují jen na znamení. Pro mě byl nejlepší záchytný bod internetová kavárna, kterou jsme měli na rohu. Druhý a třetí den už bylo lépe, trošku jsme si zvykli, že nemá smysl se kohokoliv ptát na radu, protože jazyky neumí a nemají snahu pomoci. Raději Vám něco zamumlají v Italštině a jdou si po svých dál. Památky a jejich rozmístění blízko u sebe je opravdu příjemné. Jediné, co mě osobně hodně vadilo byly příliš dlouhé fronty do vstupů, např. vstup do Baziliky sv. Petra nemají vůbec technicky zvládnutý. Čekali jsme dvě hodiny před vchodem, když jsem se konečně prodrali mezi turisty (přednost mají CK a turisti s průvodcem), tak jsme na schodišti do Baziliky postupovali další hodinu po jednom schodě. Což bylo strašné, dostali jsme se nahoru, tam hlava na hlavě, vyfotili jsme 4 fotky a zase čekali další hodinu na vstup dolů. Bylo to fakt úmorné, zabili jsme tím celé odpoledne a pak už jsme neměli vůbec chuť jít někam dál. Naprosto mě okouzlila Fontana di Trevi - sednout si na lavičku a prostě se jen kochat nádherně osvětlenými sochami a vodopády. Příjemné je i posezení na Španělských schodech nebo krásné náměstí Venezia s nádherným palácem a sochami. Památky mají opravdu ojedinělé. Úroveň služeb poskytujících v restauracích, to je největší zklamání, které mě v Itálii potkalo. Tradice italského pizzaře, který připravuje pizzy před hosty, hází těstem nad hlavou a přikládá do klasické pece na dříví jedno polínko za druhým, představuje návštěvníkům tzv. „zážitkovou gastronomii“. Bohužel při návštěvách pizzerií, které jsou tam na každém rohu jsem neměla možnost tuto tradici shlédnout na vlastní oči. Navíc mohu říci, že ze zkušenností, které se mi dostalo v trattoriích, které jsem navštívila jednalo se vždy o pizzu pečenou v elektrické peci a průměr těsta, který by měl být 32 cm, měl s bídou 25 cm. Obsluha pomalá, každý číšník si dělal jen určitý druh práce, tzn. když jsme si chtěli objednat jídlo a požádali jsme jednoho číšníka, který šel zrovna okolo, zamával na nás rukou, z dedukce jsme pochopili, že on neobjednává jídlo. Šel další a ten udělal totéž, tak že Vám nezbývalo nic jiného než beze slov čekat až si Vás všimne ten pravý. Jídelní lístek jen v Italštině. Vrchol všeho bylo, když si přítel objednal kávu, tu mu nepřinesli, místo toho nám však na stůl přinesli účet k zaplacení, vůbec je nezajímá, že by si člověk chtěl ještě dát dezert nebo kávu. Restaurace byla na hlavní třídě, kde se točili turisti a my pro ně už holt nebyli zajímaví, protože jsme se najedli a teď mohli být další, co by utratili víc peněz. Hned u vchodu se lidí ptali, jestli chtějí jíst a když jim někdo řekl,že chce jen kávu, rovnou ho posílali do vedlejší restaurace ke konkurenci. Obchodní duch se jim tedy odepřít nedá. Cestování metrem bylo jen pro silné jedince, lidé stáli v pěti řadách čekajíc na jedno přecpané metro. Hlava nehlava se začali rvát dovnitř a z metra je lidi doslova „vykopávali“ zpět na perón. Tak takové zážitky mám já…. snad Vám někomi mé poznatky přijdou vhod.