Itálie - Cestopisy

Sicílie 2014 - den druhý Acireale a Acitrezza

Druhý den na Sicílii poznáváme pobřeží mezi Acitrezza a Acireale. Vyzkoušíme chuťovky místní taverny v Acireale a večer se zúčastníme 25. slavností mečouna. Špica zobka

ACIREALE A ACITREZZA

DRUHÝ DEN - 20.ČERVENCE

Ráno vstáváme kolem osmé hodiny a hrneme se snídat. Na polici je nachystaná mísa s krocanama (jedná se o croisant, ale „krocan“ už jako pojmenování pro celou dobu pobytu zůstává), muffíns a pár buchtičkami typu „Brumík“. Toť vše. V lednici obyčejná voda, džus, ledový čaj, mléko a mandlové mléko. Tož to nějak zvládneme. Vrhám se na kávovar, že si udělám kafe. Bytná nám vysvětlila, jak se má používat, tak tedy do toho. Vyndám pytlíček kávy z balení, vložím ho do kafévaru a posunu páčku doprava. Vložím hrneček, zapnu tlačítko a … a mám plný obličej kafe, kafe je všude, proudem stříká do prostoru po místnosti, kafe teče po zdi, kafe teče do trojzásuvky….
Tak ten zatracenej krám vypínám a snažím se vylít zásuvku. Uklízíme kuchyň neboli společenskou místnost a také vlastně kancelář. Mezitím znova študuji, co dělám špatně, ale všechno je tak, jak má být. Po chvíli se v místnosti objeví bytná, a tak jí jdu vysvětlit prostě česky, že kafévar je kaput. Tak mi jde předvést, jak su blbé a neumím obsluhovat tak jednoduchou mašinu, jako je kafévar. Sama se přesvědčí, že buď jsme blbí oba, nebo je mašina fakt kaput. Problémy přetrvávají, bytná uklízí a to už vstává Eva a chvíli poté i Pedro. Ještě že mají s sebou svoje kafe, a tak si uděláme všici dobré instantní kafe, já s mandlovým mlékem.
Po snídani se vyptáváme na pláž v Acitrezza, na hrad a na přilehlé okolí a bytná rozmachuje rukama a ukazuje nám, kde co je. Rozhodujeme se pro výlet do Acicastelo, kde je hrad a kde se snad také najíme a vykoupeme. Bytná nám řekla, že je to asi půl hodiny a že je to doleva. Ještě si pomáhá rukama, a ukazuje směr, kterým máme jít. Ano, ukazuje doleva.
Bereme to až dolů k místu, kde včera byly stánky. Na jednom rožku nabízí rybář různé mořské potvory a ježky. Chvilku se rozhodujeme, jestli ježka okusit, ale nakonec ježků bude ještě dost, tak to necháme napotom (měli jsme si koupit …). Popocházíme po pobřeží, fotíme, natáčíme, čučíme, pak ještě v jednom kšeftě si kupujeme vodu s bublinkama a jdeme stále určeným směrem. Není sice kam spěchat, ale cesta po silnici už se nám zdá nekonečná, hrad není pořád vidět v dohledu, auta jsou všude, hic taky a asi po třech kilometrech se dostáváme na kruháč, kde zjistíme, že bytná nás poslala na opačnou stranu.

Došli jsme do Acireale, nikoli do Acicastelo. Hrad má být u vody a vlastně někde úplně jinde, tak se snažíme aspoň dostat k vodě, kde by se dalo vykoupat a mezitím se díváme po hospodách. Když dojdeme k vodě, tak zjistíme, že pláže jsou těžce grymlovité a přístup do vody je krén. Zabereme si místo ve stínu a po převlečení jdeme zkoumat vodu. Prvně Pedro s Evou, a když se vycachtají, tak asi po půl hodině jdeme do vody my. Přístup do vody je po kamenech, někde docela klouzavých, ve vodě jsou místy vodní řasy nebo jiné vodní rostlinstvo, voda nakonec tak nějak šla, ale Eva se podřela o nějaký šutr. Zatímco my jsme ve vodě, tak se Eva baví s místními Siciliány z Dubrovníku (nebo Chorvaty ze Sicílie?) a ti jí nabízejí, že klidně můžeme jít za zavřenou branku na pláži a koupat se tam. Tak alespoň chvilka slušného koupání, i když tam byl také špatný přístup do moře. Jenomže ve vodě přichází hlad, a tak že půjdeme někam na oběd. Procházíme hospody v blízkosti, a protože všude jsou jen ryby, vracíme se zpátky do první hospody Trattoria „La Conchiglia“, ale co jsme si tam dali, asi už dohromady nedám, zřejmě nějaký salát s mořskými plody s pečivem. Na pití si dávám pivo, Květa víno. Jídlo bylo dobré, napapali jsme se a vyrážíme přes spodní město nazpět. Je tu pár stánků, hlavně s hadrama a různými korálky, ale Květa tu objevuje maskáčový šátek (pareo) a hned si ho taky kupuje. Teď ještě do kopce a zase ty 4 kilometry zpátky. Eva to pak na jedné křižovatce vzdává a s Pedrem jdou rovnou na „hotel“, my s Květou jdeme ještě něco nakoupit na jídlo. Jenomže smůla, i tady je siesta a všechno je zamachlovaný. Tak budeme muset počkat navečer nebo až na druhý den. Dorážíme na „hotel“ taky a dáváme si kratší oraz s tím, že do městečka zajdeme až navečer. Po kratším odpočinku tedy vyrazíme. Zjistili jsme, že vlastně to, co se děje večer dole u moře, jsou Slavnosti mečouna, které zde mají velkou tradici a že se jedná už o 25. ročník. Tak se těšíme, že ho i ochutnáme. Nejdříve sondujeme v okolí, pak si jdeme koupit poukázku na jídlo za 6 €, což obnáší porci mečouna (2 velké steaky), zeleninový salát, pečivo a nápoj dle výběru. To bylo rychlé, ale horší je pak to čekání na jídlo. Někteří si kupovali třeba i 10 poukázek a kuchaři nestíhali připravovat. Eva s Pedrem zatím obráželi místní stánky a pak čekali nahoře na nás, protože o mečouna neměli zájem. Když jsme se konečně dočkali a dostali se na řadu, dostáváme, co jsme měli zaplacené, dokonce i o jeden kalíšek vína navíc, a ještě si vyprosíme citrón. Jdeme si stoupnout ke stolečku, a když se za námi zastaví Pedro, dáváme mu ochutnat. Dojezeno, ale jaksi máme šlajsnu. A tak nám Pedro radí, že tam v jednom horním kiosku prodávají sicilskou specialitu, citrónovou šťávu v sifonu a se solí.
Že by to byla sicilská specialita, tak to teda nevím. Sůl do pití jsme používali už na dálkových pochodech před třiceti lety a ochucený sifon citrónem piju normálně už moře let. Ale jo, nemám na to patent, tak jim prvenství rád přenechám. Skočím ještě pro to pití, spláchneme rybu a víno a jdeme nahoru na ubytko. Pedro s Evou ještě zkouší koupit víno v místní vinotéce. Dva litry za 3 € se jakžtakž dají také pít. Víno na chvilku vychladit do mražáku, něco popít a pak už šup do betle.