Itálie - Cestopisy

Rodinný výlet do Benátek - květen 2013

Zápisky z 5 denního rodinného výletu do Benátek, kam jsem původně nechtěl jet.

Je sobota, 4. května 2013. Jsou kruté 3:00 ráno a mě zvoní budík. Auto jsem zabalil a nachystal už včera, takže stačí vstát a vyrazit. Ještě snídaně a ranní sprcha, abych viděl na cestu. Jinak neotevřu oči. Moc se mi do Benátek nechce, ale rodině jsem to slíbil. Mám obavu z davů a z přeturistovaného místa.
Je krásné voňavé jarní ráno a cesta dobře ubíhá. Bereme to z Prahy na Brno, Graz, Klagenfurt, Villach, Udine až do Punta Sabioni, kde bydlíme. Cestu si zpříjemňujeme italským obědem v horách před Udine. Skvělé těstoviny nám dodávají energii, kterou dále vylepšujeme cappuccinem.
Do Punta Sabioni dorážíme po 15:00. Ubytování v malém domku se zahrádkou je příjemné. Domácí jsou přátelští. Hned nás hostí kafem a půjčují nám kola na obhlídku okolí.
Punta Sabioni je stanice Vapporeta (lodní doprava, něco jako tramvaj v Praze) a je na konci dlouhého poloostrova, který odděluje lagunu od Jadranu. Jedeme se podívat na maják a smočit se na místní pláži. Voda už je docela snesitelná, tak se v ní trochu brouzdáme. Potom ještě jedeme obhlédnout vesničku a koupit Lambrusko na večerní posezení na zahradě.
Večeři si dáváme v restauraci poblíž a pozorujeme obrovské lodě, které nás míjí, když jedou na moře. Obsluha je skvělá a pizza s bílím vínem taky.
První den se podařil, jen aby to vydrželo.

V neděli hned ráno vyrážíme do přístavu a kupujeme si třídenní permanentky na lodě. Hned vyrážíme přímou lodí do Benátek k náměstí San Marco. Jedeme cca 25 minut, míjíme ostrov Lido a k San Marco poprvé vidíme z moře. Laguna před San Marcem dělá takové obrovské vodní náměstí, které je obklopené řadou historických staveb. Je to fakt bomba. Nábřeží je dost živé, ale vejdeme se. Určitě to není hroší než Václavák v Praze. Narážíme na první problém, záchodky. Je jich málo, jsou dobře skryté a stojí neskutečných 1,5 Eur. Holt čúrání je v Benátkách luxus. I kus pizzi nebo presso jsou levnější.
Po překonání problému naskakujeme na místní ľoď č. 1. Je to courák, který staví na všech zastávkách Grnad Cannal. Je to super. Hlavní vchody do paláců jsou jen z vody. Na kanále je neskutečný mumraj. Paráda. Zpět jedem loďkou č. 2, ta je rychlejší a nestaví tolik. Potom jdeme přes San Marco pěšky k Fondamente Nove. Překonáváme spoustu můstků, procházíme spoustou úzkých uliček a malých náměstíček, kde je docela málo lidí. Od Fundamente Nove se otvírá výhled na sever laguny a další ostrovy. Dnes jsme si vybrali Burano a Mazzorbo. Cesta trvala cca 1/2 hodiny. Burano je ostrov porostlý rozsáhlou vesnicí a protkaný několika kanály. Domy jsou nižší než v Benátkách a jsou hodně barevné. Co dům, to jiná pastelová barva. Většina je okolo kanálů, kde kotví lodě obyvatel. Asi jsou to hlavně rybáři. Je tu dost turistů. Celému ostrovu vévodí kostelní věž, která je dost na šikmo. Moc nechápu, že ještě nespadla. Přes malý můstek se dá přejít na sousední ostrov Mazzorbo. Tady žije jen pár lidí. Jsou z něj hezké výhledy na Burano. Začíná být dost hodin a síly ubývají, takže se vracíme lodí zpět na Punta Sabioni. Trvá to cca 1/2 hodiny a uzavíráme tím okruh lagunou. Večer opět odpočíváme v příjemné restauraci a koukáme na projíždějící lodě. Potí trochu vína na zahrádce a jdeme spát.

V pondělí ráno to vypadá na změnu počasí. Ráno je ještě docela teplo, tak vyrážíme. Jedeme opět k San Marcu. Přeplavíme se přes Grand Canal a vydáváme se na pěší okruh Benátkami. Jdeme přes Dorsoduru, San Polo, Santa Croce do Cannaregia k přístavišti Fondamente Nove. Cestou obdivujeme nové výhledy přes velké kanály. Procházíme jako včera spoustu uliček, mostů přes kanýly a podobně. Vpadneme to jednoho malinkého baru na presso a o značný kus dál do malé vinárničky. Je super, že i v Benátkách je tolik pěkných hospůdek, kam chodí hlavně místní. Hlavně ve čtvrti Cannaregio snad turisti vůbec nejsou. Odpočíváme na lodi a plavíme se na ostrov Torcelo. Je to jedna velká prodejna drahého skla turistům. Ceny jsou neskutečné a některé výrobky hodně zajímavé. Mají několik obřích skleněných soch i na ulici. Bohužel dost prší, tak to není ono. I zde jsou však ulice, kde žijí normální místní. Dáváme se sklenku vína a prcháme před zimou a deštěm na loď. Jedeme zpět do Punta Sabioni. Tentokrát na lodi ani nesedíme venku, je docela chladno. Po skvělé večeři v naší osvědčené restauraci padáme do postele jako miminka.

Úterní ráno je chladnější, ale vypadá nadějně. Tentokrát vyrážíme na sever a jedeme přímo na Burano, kde přesedáme na loď na Torcelo. Kdysi to prý bylo nejživější město v Laguně. Dnes je zde jen několik domů, pár krásných restaurací se zahradami a hlavně veliký kostel, který je nejstarší v celé laguně. Je ještě byzantský a dost připomíná kostely na Balkáně. Dnes je však katolický. Pěkné poklidné místo. Sluníčko navíc začíná docela pražit. Dáváme si skvělé kafe a vracíme se k lodi. Jedeme na Burano a z něj rovnou do Benátek. Chceme zkusit vyjížďku gondolou. Narážíme na problém. Minimální délka plavby 35 minut a cena minimálně 80 Eur. Chvíli se snažíme, ale vzdáváme to. Co je moc, to je moc.
Nakonec si ještě trochu projdeme centrum a vyrážíme na okraj do zahrad. Procházíme se parkem na nábřeží okolo Giardini. Mezitím se nad Benátkami utvořili obrovské kumuly a vypadá to na bouřku.
Rozhodujeme se přejet ještě na ostrov Lido. Je po cestě a budou z něj zajímavé výhledy. Procházíme se po nábřeží, kocháme se mraky nad pevninou a Benátkami. Je dost horko, tak se vracíme na Punta Sabioni. Bereme si ještě kola a vyrážíme obhlédnout písečné duny u pláže. Žije v nich spousta králíků a kvete na nich spousta kytek. Už docela zničení jdeme na poslední italskou večeři a vínko. Pak už jen padnou do postele a vyspat se na cestu domů.

Ve středu ráno je krásně. Dáváme si snídani a vyrážíme. Tentokrát přímo přes Alpy. Bereme to přes Villach, Taurský tunel, Salzburg, Linz, České Budějovice a zpět do Prahy. Počasí je úchvatné. Mraky se válí na vrcholech, občas prší, všechno je čerstvě zelené.
Je večer a jsme úplně zničení. Bylo to krásné, ale náročné.
Jdeme spát, ráno zase do práce.