Itálie - Cestopisy

Plavba západním Středomořím (únor 2015)

Plavba s CK Polster & Pohl, termín 31. 1. - 8. 2. 2015. Trasa: Janov - Civitavecchia - Palermo - Tunis - Barcelona - Marseille - Janov

Sobota 31. 1. 2015

Z domova jsme vyjížděli po čtvrté hodině ranní, odjezd z Drážďan byl v 6:30 hod. Cesta byla bezproblémová, všude sucho a prázdno, tak jsme na místo dorazili ještě před šestou. Naštěstí mikrobus, který nás svážel, přijel taky dřív. Odtud jsme jeli na „sběrné“ parkoviště a přesedali do velkého autobusu. Jelo nás asi 35 lidí, průvodce a 2 řidiči. Cesta do Itálie byla na rozdíl od loňského roku dlouhá a náročná. Snad všichni Němci jeli stejným směrem jako my, kolona a zácpa střídaly jedna druhou. Do penzionu u Lago di Garda jsme dorazili až po dvacáté hodině večer. Následovala večeře (salát, těstoviny, plátek na žampiónech s hranolkami a zmrzlina s roládou) a pak hurá do postele, snídaně byla stanovena na šest hodin.

Neděle 1. 2. 2015

Odjezd z hotelu měl být v sedm, ale už v 6:45 byli všichni v autobuse. Ostatně tak to bylo i u každé zastávky, byla třeba určena na půl hodiny a za dvacet minut se odjíždělo. Asi si Němci nepotrpí na zpoždění, rozhodně se na nikoho nemuselo čekat:-) Cesta do přístavu trvala asi 4 hodiny. Pak následovalo poměrně rychlé odbavení a vyřízení formalit (pro Blanku – karta na Ebolu stále je). My si zakoupily 3 balíčky (litrové vody – 14 kusů za 27 Euro; koktejly – 12 kusů za 67 Euro; Doremi – 10 kusů nealko koktejlů, shaků atd. za 30 Euro). A taky jsme si hned vyřídily výlet do Říma, jako loni jsme jely busem od MSC a po Římě si chodily samy. Cena za výlet byla 46 Euro na osobu. Po nalodění jsme daly první koktejl, v bufetové restauraci oběd a šly se kochat kajutou. Polster-Pohl měl prý nějaké problémy se zabukováním kajut, tak jim dali lepší. My místo vnitřní kajuty (ruleta za cenu 264 Euro) dostaly balkónovou na 13. palubě (číslo 13127). Bomba!!! Po vybalení a krátkém odpočinku jsme vyrazily směr Janov, kde jsme zatím nebyly. Nebo spíš byly, ale zůstávaly vždy na lodi. Bylo 14 stupňů a nedělní procházka Janovem byla moc příjemná. Velkým dojem na mě udělal bleší trh v centru. Po dvou hodinách jsme se vrátily na loď a nachystaly se na večeři (styl 70. – 90. léta) , jsme v první směně (18 hod), stůl 967 (stůl pro 8, s námi ještě dvě německé rodiny z autobusu). Večeře tradiční – my s Káťou pětichodové menu, ostatní tak tříchodové, desert jen my dvě :-) Ale vše trvalo neskutečně dlouho, jak kdyby se to číšníci teprve učili. Jsme zvyklé čekat, ale tohle bylo fakt až dost. Po večeři druhý koktejl, posezení v baru a spát, měly jsme toho za celý den dost.

Pondělí 2. 2. 2015

Ráno o půl osmé snídaně, v 8:15 sraz v divadle na výlet. Oproti loňskému roku to taky všechno trvalo dýl, než jsme se dostali od autobusu, bylo po deváté, pak se dobu v autobuse hledal někdo, kdo neodevzdal lístky a na cestě do Říma ještě nějaký problém s busem. Tak jsme u Colossea vystoupili asi v 10:45 a čas jsme měli 5 hodin. Protože už jsme byly v Římě loni, zvažovaly jsme, co dáme letos. Lákal nás (jak jinak pro ty, co nás znají) stadion AS Řím, ale bylo to tak hrozně daleko a nenašly jsme tam vhodné spojení, tak jsme si musely nechat zajít chuť. Daly jsme tedy znovu Pantheon, Fontánu di Trevi (ještěže jsme ji viděly loni, letos se rekonstruuje a ten pohled nebyl zdaleka tak úžasný jako loni :-() a pak Španělské schody, kde jsme loni nebyly. Fotky byly luxusní, moc jsme se těšily, ale nějak nás to až tak neuchvátilo. Zbývající čas jsme využily na drobné nákupy, což je na dovčách pro nás taky typické :-) Návrat zpět busem od MSC v 15:45. Zvláštní bylo, že (na rozdíl od loňska) každý mohl nastoupit do jakého autobusu chtěl (tedy těch od MSC), už nikdo neřešil čísla exkurzí nebo to, kterým busem kdo přijel. Naplnil se bus a odjel. Po návratu sprcha a příprava na večeři. Večeře byla v bílém, ale lidi to příliš nehrotili. Náš stůl to ale dodržel (ještěže má dcera vhodné oblečení a něco mi i je:-)). Po večeři tradičně posezení v baru a koktejl. Zkusily jsme i divadlo – italské variace, ale vydržely jsme jen 3 kousky, fakt to pro nás není.

Úterý 3. 2. 2015

Dnes jsme dopoledne relaxovaly na lodi, příjezd do přístavu v Palermu byl až v poledne. Po obědě v restauraci jsme vyrazily na procházku do města, které bylo opravdu kousek. Opět jsme spojily nákupy a pamětihodnosti. Zvlášť katedrála se nám velmi líbila. Tříhodinová procházka byla velmi příjemná, počasí nám přálo, bylo slunečno a 17 stupňů. Po návratu na loď nás čekal menší odpočinek a příprava na gala-večer. Tentokrát se většina opravdu oblékla slavnostně:-) Po večeři jsme si poseděly ve sportovním baru, koukly na fotbal a daly si koktejl.

Středa 4. 2. 2015

Ráno nás okolo sedmé probudili tuniští bubeníci. Byli sice jen tři, ale bubnovali jako o život. My jsme nikam nepospíchaly, nasnídaly se a po půl desáté vyrazily směr město. Tedy aspoň jsem si to myslela. Bohužel moje představa o pěší cestě vzala záhy za své a my zjistily, že do Tunisu, který jsme si chtěly prohlédnout, je to 14 km a to po silnici. To by bylo i pro nás (turistky) dost. Taxi stálo pro čtyři tam i zpět 40 Euro, ale pro dvě taky. Tak jsme sháněly někoho dalšího, abychom se podělili o náklady. Podařilo se nám domluvit se 2 Němci a vyrazili jsme. V Tunisu jsme si naplánovaly 4-hodinovou prohlídku a bylo to až dost, úplně by stačil menší čas. Taxi nás vysadil na kraji ulice Avenue Habib Bourguiba, což je moderní obchodní třída, po níž se jde směrem k medíně (což bylo asi necelý kilometr). Na medínu jsem se těšila, obrázky v průvodci byly fakt krásné. Ale realita byla (jak už to tak v této části světa bývá) trochu jiná. Klasicky byly všude jenom malé uličky, spousta tlačících se lidí, hromady obchodů se suvenýry a hlavně neodbytní prodavači. Přestože jsme měly velmi dobrého knižního průvodce, orientace v medíně byla obtížná. Nejvíc mi ale vadilo málo toho prostoru. Pohlédly jsme si vše, co jsme chtěly, ale zpátky už jsme se vracely jinudy, nechtěly jsme znovu přes medínu. Cesta podstatně delší, ale pro nás víc v pohodě. Rozhodně ale bylo dost lidí, kteří si stánky prohlíželi a nakupovali. Pro mě to ale není. Na zpáteční cestě jsme měly poměrně dost času, tak jsme navštívily i vyhlášené nákupní centrum. Byl to takový obchodní dům ve stylu Tunisu. Kromě pár obchodů prodávali v každém to stejné – boty, kabelky, hadry. Zvláštní ale bylo, že v každém větším obchodě vám při vchodu (asi kvůli bezpečnosti) kontrolovala ochranka tašku a oblečení. Cesta zpět proběhla bez problémů, taxi čekal na místě a včas. Němci také. Při placení jsme daly svých dvacet Euro a nějak zapomněly, kde jsme a nedaly spropitné. Tak si o něj taxikář řekl sám. Vyplutí z Tunisu bylo ve čtyři odpoledne, což bylo super, protože jinak jsme při vyplutí byly vždy už na večeři. Tak jsme si ho tentokrát užily – A TO Z VLASTNÍHO BALKÓNU, nikdo nám sice nemával (ani tam už nikdo nebyl vidět), ale zase hrála italská hudba a bylo to dojemné. Večeře s neformálním oblečením, koktejl, film na PC a spát.

Čtvrtek 5. 2. 2015

Den na moři. Ráno počasí nic moc a poměrně hodně to houpalo:-( Pro mě to dnes byl souboj s mým žaludkem:-( A nejenom pro mě. Po palubě byly k dispozici pytlíky na zvracení a dost lidí vypadalo, že je bude potřebovat. Houpalo to i loni v Atlantiku, ale nějak mi to teď přišlo horší (a můj žaludek to viděl také tak). Takže střídavě na palubě a na posteli vleže, když se stav zhoršil. Bohužel to takto pokračovalo celý den a nejhorší byla večeře – restaurace na zádi na šesté palubě pro mě představovala hotové utrpení. Trochu jsem se „porýpala“ v předkrmu, hlavní jídlo už nedala, desert zrušila a honem do postele. Cestou jsme v duchu (i nahlas) děkovaly cestovce za kajutu nahoře a uprostřed, známí u stolu měli kajutu na přídi a bylo to prý dost strašný:-( A už jsme si říkaly, abychom už byly v Barce. Podle našeho spolustolovníka nás měl čekat sníh, což nás moc netěšilo, ale těšily jsme se aspoň na pevnou zem:-)

Pátek 6. 2. 2015

Sníh v Barceloně naštěstí nebyl a teplota byla okolo 15 stupňů. Protože jsme tam byly už potřetí – tedy já (Káťa počtvrté), trochu jsme řešily kam a zda vůbec půjdeme. Transfer od MSC jsme si po loňské zkušenosti nekoupily (letos ho nabízeli za 9 Euro, městský bus byl za 3:-)). Tentokrát jsme se zaměřily na začátku na prohlídku nákupních možností v Barceloně a vyrazily na Placa de les Glories Catalanes, kde nás nejprve přivítal Torre Agbar (obdoba londýnské „okurky“) a pak nákupní centrum Glories. Zadařilo se, slevy byly, spokojenost s nákupy taky. A pak jsme vyrazily (což pro ty, co mě znají, asi nebudete žádné překvapení) metrem na Camp Nou. Času jsme měly dost, tak jsme se rozhodly i pro prohlídku stadionu. Káťa už na ní sice byla, ale šla se mnou znovu, já si předtím dvakrát stadion prohlížela jen zvenku. Váhala jsem, protože cena 23 Eur nebyla zase tak malá a měly jsme za sebou také už ty nákupy:-D, ale naštěstí jsme šly. Bylo to super to všechno vidět. Poháry, Zlaté míče a kopačky, stadion, zázemí, šatny, VIPku, prostor pro komentátory atd. Opravdu to stálo za to a byla jsem z toho nadšená:-) Prohlídka nám zabrala asi hodinku a pak už byl čas na návrat na loď. Cestovaly jsme po Barceloně metrem, měly jsme jízdenku na 10 jízd za 10 Euro, samostatná stála něco přes 2 Eura. Takže i když nám 4 jízdy zbyly (původně jsme myslely, že pojedeme 8x), vyplatila se. Večer nás čekal galavečer s nástupem zaměstnanců, což je vždycky dojemné a bylo tomu tak i letos. Pak tradičně procházka po lodi, koktejl, film a spát. Trochu nám začalo docházet (rozesmutnilo nás to), že nás čeká již pouze jeden den a plavba bude u konce.

Sobota 7. 2. 2015

Tak poslední den plavby nás čekalo Marseille. Pokud šlo o dopravu, tak to bylo asi 20 minut busem z přístavu do centra města. Zvažovaly jsme dopravu po vlastní ose (ale bylo to pěšky asi 20 minut na zastávku, pak autobus a do centra případně další), nakonec ale zvítězilo pohodlí a taky omezený čas a zvolily jsme transfer od MSC, pravda za 16 Eur nebyl úplně nejlevnější:-( Při procházce městem jsme si prohlédly přístav, pevnost Fort St-Nicolas a hlavně vystoupaly na kopec Colline de la Garde, kde jsme si prohlédly nádhernou baziliku Notre-Dme-de-la-Garde. Samotná bazilika krásná a pohled na město úchvatný. Pak jsme se vydaly zpět na metro a jely se podívat na stadion Olympicu Marseille. Zpátky opět metrem (cena 2 jízd 3,10 Eur) do centra a následovala prohlídka katedrály a menší nákupy. Po třetí hodině jsme byly na lodi a vyrazily na pozdní oběd. Odplutí bylo ve čtyři, opět za zvuků italských árií, což je opravdu dojemné. Poslední večeře měla být v maskách, tak jsme se trochu naparádily, ale jak jsme koukaly, tak asi jediné. Naštěstí to bylo jen decentně, moje první nápady byly odvážnější a to bychom asi byly středem pozornosti, což opravdu nemusím. Po večeři poslední dva koktejly, tradiční vyplnění dotazníku spokojenosti, balení a vynesení kufrů. Co se dá dělat, dovča pomalu končí:-(

Neděle 8. 2. 2015

Budíček o půl sedmé, dobalit a vyrazily jsme s věcmi směr bar, kde jsme ještě do osmé polehávaly. Pak dlouhá snídaně a sraz v 9:20 v divadle. Zde se nás ještě animátoři snažili pobavit a loučili se s námi za zvuku písní, což bylo příjemné  Po vylodění jsme bohužel ještě asi hodinu čekali na autobus, z Janova jsme vyráželi okolo 11:15 hod. Cesta probíhala klasicky, žádné zácpy nebyly a na odpočívadle u Lipska jsme přesedali do malého auta ve 22:30, následovaly Drážďany ve 24 hod a pak už domov před druhou hodinou. A ráno už do práce.